Erindringar från min ungdom.
Skrivna av Astrid Nyman
(Liljeroth) 1901-1990.
Året var
1918, Och det var sommar. En kyrklig ungdomskonferens eller ungdomsläger skulle
anordnas i Sölvesborg. Här i Dalby hade vi haft en sådan konferens ett par år
tidigare. Då var många mötesdeltagarna inkvarterade i familjer. Vi hade ett par
sådana deltagare i vårt hem. Själv var jag då för ung för att få deltaga i alla
mötena som ungdomarna anordnade. Men jag kunde inte undgå att bli intresserad av
allt som tilldrog sig under denna ungdomsvecka. 1918 var jag själv medlem i den
kyrkliga ungdomsförening, vars ledande kraft var förutom pastor Ragnar Nordholm
(vid denna tid pastor i Dalby, blev
kyrkoherde i Limhamn, f 1891 d 1971), lärarinnan Alma Wilhelmsson
(lärarinna i Dalby, f 1879 d 1969),
den oförlikliga, intelligenta, spirituella ledargestalten i vårt lilla samhälle.
Vid vårens sammankomster dikuterades den våren livligt den kommande
ungdomskonferensen i Sölvesborg. Många av medlemmarna var intresserade, men inte
alla hade, av olika själ, möjligeter att kunna deltaga. Själv ville jag mycket
gärna anmäla mig till detta kyrkliga ungdomsläger, men mina föräldrar
(Carl o Maria Liljeroth)
tyckte att jag var för ung. Jag skulle fylla 17 år först sent på hösten. När
Alma Wilhelmsson fick reda på mina föräldrars tveksamhet, ställde ho sig som
garant för att jag lyckligt skulle komma tillbaka hem, och överlycklig fick jag
alltså mina föräldrars tillåtelse att följa.
Vi var 10
st. deltagare från Dalby. Jag var den yngsta. De andra var nog en åtta – tio år
äldre än jag, och mycket praktiskt anlagda. Eftersom det var kristider på grund
av första världskriget, 1914 – 1918, var det ont om mat överallt. Det var endast
lantbrukarna som hade tillräckligt av denna varan.
Kristina
och Agda Knutsson från Östra Möllan och deras kusin Selma Knutsson från Lilla
Kungsgården hade helt klart för sig, att maten för oss mötesdeltagare inte kunde
bli av den kvalitet, som de var vanda vid i sina hem, och föreslog att vi skulle
ta med oss mat hemifrån. Eftersom jag var så ung, befriades jag från detta
bestyr.
När vi
äntligen satt på tåget på väg mot Sölvesborg, hade vi med oss en stor kartong
med bröd, smör, ost, skinka, olika slags korvar mm. Detta förvarades vid vår
ankomst till Sölvesborg i ett rum, som av välvilliga människor ställt till ett
par av dalbybornas förfogande.
Själv var
jag, och många andra yngre kvinnliga mötesdeltagare, inkvarterad i en skolsal,
där madrasser och filtar var utplacerade. Även Alma Wilhelmsson, som hade en
viss moderlig uppsyn över oss yngre medlemmar, delade vårt nattläger.
Naturligtvis, blev matutspisningen just såsom det befarats.
Fastän vi
därhemma, för flera veckor sedan ätit nypotatis, serverades vi här gamla
potatisar, som skalades vid bordet, och inte var av bästa skick. Grönsaker såsom
morötter och kål bl.a. förekom rikligt, men kött var det mycket sparsamt med.
Men vad
gjorde det. Vi var unga och ännu inte kräsna på livets nödtorft. Vi sjöng
bordsvisor och åt med god aptit, glada över gemenskapen och den fina stämning
som rådde.
Vi företog
utfärder i omgivningen. Vi besökte stadens sevärdheter, gjorde utflykter ut till
den vackra Blekingska skärgården, åhörde intressanta föredrag och började och
slutade med morgonbön och aftonbön i kyrkan.
En kyrklig
sång, som ännu inte blivit psalm, blev nästan vår signatursång. Det var
”Fädernas kyrka”. Den sjöngs med sådan inlevelse och entusiasm, som jag aldrig
sedan upplevat.
Allt detta
nya upplevde jag med ungdomens hänförelse och gripenhet. Allt upplevde jag med
en tonårings öppna sinne för allt vad en sådan kyrklig ungdomssamling betydde.
Vi Dalbybor
hade en mycket god ciceron i Pastor Nordholm, som hade sitt föräldrahem i
Sölvesborg, där hans far var rådman, och visste givetvis allt om stadens
historia och dess sevärdheter. Han bekantade oss med sin nyblivna fästmö
(Signe Charpentier, f 1896, d 1985).
En vacker, mörkögd flicka, dotter till stationsinspektor Charpentier i Lund. Han
presenterade oss för sina föräldrar, till vars hem vi senare blev inbjudna på
eftermiddagskaffe. Han tog oss ut på utfärd till deras sommarstuga ute i
skärgården, och var under hela tiden vårt trogna stöd,
En dag, när
några av oss Dalbybor var på väg nerför en trappa till våra lokaler, mötte vi en
ung prästman (Emil Lundblad, blivande
kyrkoherde i Dalby, f 1887, d 1965) med sin vackra fru
(Anna Lundblad, f 1891, d 1977).
Pastor Nordholm presenterade oss för detta par. Mötet mellan de båda prästmännen
var mycket hjärtligt, varför jag antog att de var nära bekanta. Det som
förvånade mig var, den unga prästfruns vackra kläder och en mycket piffig hatt
med blå rosett. De prästfruar jag dittills sett hade alla haft tråkiga mörka
kläder, utan någon som helst personlig liten detalj. Denna unga fru med sitt
vänliga leende och sin ovanliga framtoning gjorde ett sådant intryck på mig, att
jag inte uppfattade namnet på paret. När vi sedan gick nedför trappan, yttrade
Nordholm några beundrande ord om den unge prästen Lundblad. Om han redan då var
kyrkoherde, minns jag inte, men inte kunde vi dalbybor då ha en aning om, att
paret Lundblad, skulle få så stor betydelse för oss i Dalby några år senare.
En
händelse, som jag minns med glädje, under vår konferenstid var en inbjudan till
Gammaltorps prästgård, som låg ett eller två mil från Sölvesborg. Vi åkte dit
med tåg, och gick sedan en bra bit innan vi nådde till prästgården. Den låg på
en holme eller halvö, då på sommaren mycket vackert belägen, tyckt vi.
Kyrkoherde Nyberg med fru tog mycket vänligt emot oss. Särskilt hjärtliga var de
mott oss Dalby bor. Kanske inte så märkvärdigt, därför att Nyberg under unga år
tjänstgjort som prebendepastor i Hällestads och Dalbys församlingar. Särskilt
Alma Wilhelmsson och kyrkoherdeparet hade många gemensamma minnen.
Kaffebordet
stod dukat ute i den vackra trädgården. Det var en sådan ovanligt skön
sommardag. Vi njöt av trakteringen och den vackra omgivningen. Vi åhörde ett
intressant föredrag bänkade på stolar eller, som vi yngsta sittande på
gräsmattan. Jag kan inte minnas, att vi, åtminstone inte jag, var inne i själva
prästgården. Jag minns däremot att vi efter föredraget, samtalade med fru Nyberg
och uttryckte vår förtjusning över prästgårdens vackra läge. Ja, sa hon, nog är
det vackert här i synnerhet en sådan dag som i dag, men detta vatten runt
prästgården, det är ju mest som ett kärr, är inte hälsosamt. Luften här är
mycket fuktig. Det märks tydligt under vinterhalvåret, även inne i huset. (Jag
vill minnas att vi något år senare, fick höra, att Nyberg sökt och fått en annan
tjänst).
En vecka
går fort, i synnerhet när man dagligen upplever nya saker. Vi hade stor glädje
av vårt medtagna matförråd. Fastän jag vid denna tidpunkt av mitt liv, inte var
särskilt matglad, minns jag tydligt hur gott det var med detta hembakade bröd
som bjöds tillsammans med rikligt med mejerismör, skinka, ost och korv. Vi, som
inte själva hade bidragit, eller medtagit någonting av allt detta goda, därför
att vi inte hade några naturliga resurser, tackade många gånger, de som varit så
förutsedda och haft tillgångar, för allt gott vi blivit bjudna på.
När vi
kommit hem från Sölvesborg, antecknade jag ganska noggrant allt jag varit med
om. Den lilla blå anteckningsboken hittade jag häromdagen. Jag log åt den
outvecklade handstilen med de stora klumpiga, barnsliga bokstäverna. Men
innehållet var faktiskt riktigt bra. Och när jag läst igenom anteckningarna,
mindes jag allt mycket tydligt.
På hösten,
eller kanske följande år, i så fall 1919, hade vi i ungdomsföreningen ett
samkväm även för allmänheten. När vi gjorde upp programmet för festen vid en
sammankomst, föreslog pastor Nordholm, att vi skulle ha en föredragshållare, som
kunde tala om något intressant för mötesdeltagarna. Han föreslog pastor
Lundblad, som enligt Greta Lundblad, vid den här tiden var kyrkoadjunkt i Ystad.
Och du Astrid, sa Alma Wilhelmsson till mig: ”Du kan väl berätta litet om
ungdomsmötet i Sölvesborg”. Jag blev lite överraskad och nästan skrämd. Jag var
mycket blyg och inte van att på något sätt stå i rampljuset. Men jag vågade inte
säga nej. Och när jag tänkte efter så hade jag ju mina anteckningar över vad som
tilldragit sig denna underbara vecka, så jag sa mycket blygt: ”Jag kan försöka”.
Den
beramade kvällen kom. Den största salen i den röda skolan mitt i byn, var full
av folk. I en mindre sal skulle vi senare dricka kaffe. Innehavaren av Gästis
skötte den detaljen.
Pastor
Nordholm hälsade alla gästerna välkomna och hälsade också vår föredragshållare
välkommen, men sa han: Först skall fröken Liljeroth berätta litet om
ungdomsmötet i Sölvesborg.
Med
darrande ben gick jag fram till katedern. Det var första, men långt ifrån den
sista gången jag talade från en kateder. Jag hörde till min förvåning att rösten
bar riktigt tydligt och jag berättade alltså om allt vad vi varit med om under
dagarna i Sölvesborg. Jag fick naturligtvis artiga applåder av menigheten, men
också sedan beröm av Alma Wilhelmsson och ett par andra av gästerna, vilket
gladde mig.
Sedan var
det pastor Lundblads tur. Han höll märkligt nog ett föredrag om Dalby kyrka och
klostrets historia. De flesta Dalbyborna, även jag, visste vid denna tid, mycket
lite om detta. Därför var det dubbelt intressant att höra denna gudabenådade
berättare tala om det, som vi alla var intresserade av, men faktiskt visste
mycket lite om. Samkvämet fortsatte sedan med kaffedrickning och småprat och
alla tyckte nog att det var en mycket trevlig tillställning.
År 1919
blev kyrkoadjunkten Emil Lundblad kallad till kyrkoherdetjänst i pastoratet
Fulltofta, där Friherre Trolle på godset därstädes, hade patronatsrätt, vilket
betydde att han med sina många röster på grund av godsets storlek, alltid
övertrumfade övriga röstberättigade i socknen. Och det var han som ville kalla
fjärde man till kyrkoherdebefattningen, i stället för någon av de tre som
domkapitlet utsett. Och så var det Emil Lundblad som fick tjänsten.
Vi här i
Dalby, unga såväl som gamla, tyckte mycket om vår unga glada präst Ragnar
Nordholm. Han kunde skämta och vara glad med de glada, men visade mycket allvar
och värme vid sina förrättningar. Han jordfäste min syster Svea, som dog i
10-års åldern av difteri 1917. Jag glömmer aldrig den predikan som han höll
efter jordfästningen. Hon blev nämligen begraven en söndag, och hennes lilla
vita kista fick aldrig komma in i kyrkorummet på grund av smittorisken. Så var
bestämmelserna.
Efter
jordfästningen gick vi alla in i kyrkan för att åhöra predikan, som denna söndag
handlade om vinterträdet.
Jag var då
endast 15 år gammal, men kan ännu i minnet känna vilket intryck den gjorde på
mig och hela familjen. Han började med sin vackra klangfulla stämma: Jag är
vinterträdet, ni äro grenarna”. Och hur han sedan talade om den smärtsamma
beskärningen av vissa grenar, som måste ske. Han talade med sådan gripenhet, att
vi förstod att orden var riktade till oss. Han begravde också min morfar 1921.
Även då var hans griftetal (detta var lille julafton, en fredag om jag minns
rätt) mycket personligt. Han erinrade om min morfars trägna kyrkobesök och att
han de sista månaderna förgäves spanat efter hans högresta gestalt. Han saknade
den djupa basrösten i psalmsången etc.
Inom
kyrkoorganisationen hade redan nu nya vindar börjat blåsa. Vi hade fått
socialdemokrater i regeringen med Hjalmar Branting i spetsen. Gamla traditioner
var förlegade. Mycket skulle det ändras på. Bl.a. prebendepastoraten, där förut
en professor i Lund varit kyrkoherde, men med mycket få
förrättningsskyldigheter. I stället anställde han yngre präster, som fick
uträtta allt församlingsarbetet mot blygsam lön. Även patronatsrätten bortföll.
I Dalby var det patron Wendt på Kungsgården, som hade 40 röster mot övriga
församlingsbor, som hade en röst per man. Nu skulle alltså Hällestads och Dalbys
församlingar ha en egen kyrkoherde, som skulle bo inom församlingarna.
Ända sedan
1645, när dåvarande präst på egen begäran flyttade från det ständigt krigshotade
Dalby till det lugna Hällestad, som låg bortom skogarna och inte så ofta blev
hemsökt av krigsskarorna, dels från Sverige, dels från Danmark, hade Dalby haft
någon präst inom sina gränser. Under hela denna tid var det lilla Hällestad
moderförsamling med det betydligt större Dalby som bihang = annexförsamling. Nu
skulle alla församlingar (Hällestad – Dalby bl. andra) själva få välja sin
kyrkoherde. Men nu skulle den största församlingen (i detta fall Dalby) bli
moderförsamling.
Detta
skulle genomföras i början av 20-talet. Naturligtvis diskuterades det väldigt
mycket om dessa nymoderna seder. Kyrkan o prästerskapet hade fortfarande ett
starkt grepp om befolkningen. Alla hade åsikter om hur detta skulle genomföras.
Dalby hade ju ingen prästgård. Där den gamla prästgården för flera hundra år
sedan legat, var nu gästgiveri. Var få en tomt till ny prästgård, som inte låg
alltför långt från kyrkan? Centrum i Dalby var ju helt bebyggt. Alla, såväl
Dalby som Hällestadsbor ville ha den omtyckte unge Ragnar Nordholm till
kyrkoherde. Allt detta diskuterades livligt. Bonderup, som också hörde till
pastoratet, var på ett sätt fristående, därför att de hade egen prästgård och
egen präst, en komminister, som också hade predikoskyldigheter i Dalby kyrka.
Redan
tidigt, när ärendet om dessa förändringar, bifallits i riksdagen, förklarade
pastor Nordholm, att han inte hade tillräckliga meriter för att söka
kyrkoherdetjänsten. Men ändå envisades församlingsborna, och med massor av
namnunderskrifter skickades en begäran till Domkapitlet i Lund, om att få
behålla pastor Nordholm som kyrkoherde i Hällestads-Dalby pastorat.
Under
tiden, som dessa handlingar kom till, var ju frågan om var prästgården skulle
ligga, lika brännande.
En tomt vid
Lundavägen, skulle vara lämplig, tyckte man. Den var vackert belägen, med utsikt
över den bördiga slätten, och inte så långt från kyrkan. Men kruxet var, att
denna tomt tillhörde Kungsgården och kronan. Nu blev det nya skriverier till
Domänverket eller Kungl. Majestät, att få köpa denna tomt. Allt detta tog tid.
Ganska
snart fick man besked från Domkapitlet: Pastor Nordholm kunde inte ifrågasättas
som kyrkoherde i pastoratet. Det fanns redan mängder av högt meriterade präster,
som anhållit om tjänsten.
Domkapitlet
skulle utse tre av dessa till provpredikanter, sedan kunde församlingarna välja
någon av dem.
Under den
tid dessa frågor behandlades var jag inte mycket hemma. Därför vet jag inte om
dessa provpredikningar hölls. Troligen!
Nog hörde
jag, när någon helg var hemma, talas om allt detta. Men jag gick nu på
seminariet i Lund och hade tillräckligt att tänka på själv. Fastän nog tyckte
jag att det var bra synd om pastor Nordholm och hans unga familj som måste
flytta någon annanstans, fastän alla villa ha dem kvar.
Församlingsborna var mycket besvikna på Domkapitlet och de präster, som de hade
att välja på. Ingen av dem föll i smaken. De var för gamla, höll för långa och
tråkiga predikningar mm.
Men då kom
pastor Nordholm dem till hjälp. De hade, sade han, rätt till att kalla ”fjärde
man” om de inte tyckte om någon av de tre, som Domkapitlet utsett. Men det måste
vara någon, som dessa myndigheter satte högt i kurs, och då visste han en
person, som säkert hade bra utsikter att få deras gillande. Det var den präst,
vi råkat i Sölvesborg och som sedan hållit det trevliga föredraget på
Ungdomsföreningens sammankomst 1918 eller 19. Han var nu kyrkoherde i Fulltofta,
dit han också blivit kallad, endast några år tidigare (Greta Lundblad talade om,
att hennes far aldrig behövt söka någon tjänst, han hade blivit kallad till de
tjänster han innehaft).
Till slut
ordnades allt samman efter församlingsbornas vilja.
Tomten till
prästgården fick avstyckas från Kungsgårdens ägor, på den plats, högt uppe på
Lundabacken, som hade önskats.
Kyrkoherde
Lundblad tackade, med någon tvekan, eftersom han endast innehaft
Fulltofta-tjänsten 6 eller 7 år, ja till tjänsten i Hällestads – Dalby pastorat
och tillträdde befattningen 1926. Men han fick hela första året bo i den gamla
prästgården i Hällestad, eftersom den nya prästgården i Dalby ännu inte var
färdigbyggd.
Det var
säkert en stor heder för Emil Lundblad, att på så kort tid bli kallad till två
kyrkoherdebefattningar. Han var vid ankomsten till vårt pastorat 1926 endast 39
år gammal. Några år senare blev han vald till kontraktsprost. Han hade dessutom
undervisningstimmar för unga blivande präster i Lund. Vid inflyttningen till nya
prästgården med den nyplanterade trädgården, som min far hade anlagt, var det
stort välkomstkalas. Min mor och många andra syföreningsdamer tog emot familjen,
nämligen också tre små flickor: Greta 10 år, Karin 7 och Elsa? Kaffebordet var
dukat med spettkaka och många andra sorters kakor. Det hölls både välkomsttal
och tacktal. Och allt lär ha varit både festligt och högtidligt. Det visades
också, att det var det bästa val av kyrkoherde som församlingarna gjort. Prosten
Lundblad, som han mycket snart kallades, var mycket intresserad av vår gamla bys
historia.
Vid den
stora restaureringen av Dalby kyrka som gjordes 1936, var han en stor tillgång.
Han införskaffade gamla saker som en gång tillhört kyrkan och gav många goda råd
till byggmästarna. Bl.a. plockades den gamla gråstensmuren i mitten av
kyrkorummet fram. Krucifixet, som lång tid varit undangömt någonstans kom åter
på plats över altaret. I min barndom fanns det ett grönt träkors med törnekrans
på den platsen. En sak, som var mindre populärt, var att spiraltrappan upp till
läktaren togs bort. Den lär vara av ett ganska sent ursprung, men hade
utnyttjats mycket av kyrkobesökare, som inte fått någon plats nere i kyrkan. Ner
till kryptan togs två ursprungliga portar upp, i stället för en större port i
mitten. Ja, det var en hel del saker, som moderniserats under seklers gång, men
som nu återfick sin gamla skepnad.
Även
utanför kyrkan lär prosten utmärka var de gamla murarna i den förr så stora
kyrkan funnits. Prosten hade blick för och intresse av allt gammalt i kyrkans
historia.
Ragnar
Nordholm med familj hamnade efter några år i Limhamn, först som kyrkoherde,
sedan som prost.
I vår
familj hade också under dessa år förändringar skett. När vi sålt vår gård
No 4 våren 1917, sedermera kallat
Hagalund
(nuv Sjöstorpsvägen 7),
hade vi flyttat ner i byn som hyresgäster hos skollärare Petersson, som ägde
det stora gula huset ”Hagen"
(nuv Malmövägen 5),
som ligger granne med nya kyrkogården. Min syster Svea (Svea Hillevi f 6/11
1906, död i difteri 30/5 1917) hade fått sin gravplats endast några steg från
vår bostad. Hennes vilorum var det vackraste på hela nya kyrkogården med blommor
från tidig vår till sen höst. Far pysslade ständigt med den.
Här i denna
lägenhet upplevde vi första världskrigets knappa ransoneringar. Spanska sjukans
härjningar. Nils (1905-1978) och jag
var illa däran. Thure (1898-1963)
hade värvat sig till dragonregementet i Ystad och hade tänkt att bli militär,
som så många andra i Liljerothska släkten, men tröttnade och kom efter
värvningstidens slut hem igen. En tid började han som mejerielev någonstans, men
tröttnade även på det yrket och kom hem igen. Men då fanns det arbete för honom
hemma. Far hade efter mycket letande kommit över ett litet lantbruk på 3-4
tunnland med just den lätta jordmånen som han saknat på den stora gården. Det
bästa av allt var, att det också var ett relativt nytt bostadshus inrymmande tre
rum och kök. Det fanns också redskapshus, som gick att använda. Men de var
gamla. Det lilla lantbruket låg nästan mitt i byn. Alltså ett mycket bra läge.
Mina
morföräldrar (Kristoffer Nilsson o Hanna
Jönsdotter) trivdes inte särskilt bra i lägenhet på Nr 4, sedan vi flyttat
därifrån. Det gick an så länge Löfströms, som köpte gården av oss, bodde där. De
var snälla människor, men ändå inte deras egna. Men redan 1919 sålde de åter
gården. Den hade då stigit på två år i värde från 40 000, som min far sålde den
för, till 60 000 kr. Inflationen på lantbruksfastigheter gick nu brant uppåt. De
nya ägarna var inga trevliga människor. Morföräldrarna vantrivdes mer o mer. De
firade dock sitt guldbröllop på den gamla gården, som ju morfar själv byggt
1884. Guldbröllopet var den 19 mars 1919. Det var mest barn, barnbarn och
släktingar som var gäster, Morfar och mormor var då 71 år gamla. Morfar var
klädd i den gammaldags bonjouren, en föregångare till fracken. Mormor hade svart
sidenglänsande klänning, vit klut och vitt förkläde. Thure hade lånat grammofon
med skivor. Efter middagen dansade mormor och morfar vals, men bara ett par
rundor. Sen var det mest vi unga, som dansade vidare i stora salen. Det hörde
till seder och bruk på landet, att alla slags brudpar skulle ropas ut på trappan
för att hyllas med hurrarop. Så också denna gången. Det var folk från byn, som
hade samlats på gårdsplanen för att på det viset gratulera.
Jag tror
att det var redan året därpå, 1920, som morföräldrarna flyttade från den gården,
som de bebott sedan 1884, till det lilla huset vid fars
nya trädgård
(nuv Hällestadsvägen 17).
Far odlade nu enbart rosor och alla slags fruktträd. Till hjälp hade han Thure
och en ung pojke från byn.
När
morföräldrarna tog sin nya bostad i besittning, sa morfar: ”Hu Hanna får vi
sluta där vi en gång började, i närheten till möllan. Den jorden, som min far
köpt hade en gång, kanske under morfars tid, blivit avstyckat från Möllegården,
liksom tomten, där Charlottenlund ligger.
Moster Ceci
(Cecilia Andersson 1885-1972) och
morfar hade alltid stått varandra mycket nära. De hade samma intresse. Musik,
litteratur och resor och teater. Jag vet inte om moster Ceci och morbror
Gottfrid (Gottfrid Andersson 1880-1947)
förut planerat att köpa hus. Kanske hade de det. I varje fall ringde morfar till
moster Ceci och talade om att det skulle vara auktion på
Charlottenlund (nuv
Hällestadsvägen 19).
Det måste ha varit på sommaren, ty jag var vid det tillfället på besök hos henne
i Ystad. I varje fall blev moster Ceci intresserad och reste till Dalby.
Jag var
mycket nyfiken hur det skulle bli med köpet. Men när hon kom hem på kvällen hade
hon, handlingsmänniska som hon var, köpt Charlottenlund, utan att morbror, som
var ute på sina sjöresor visste om det. Men morbror Gottfrid godkände alltid
hennes handlingar och fast han helst velat bo vid havet, kom han att trivas
mycket bra på Charlottenlund de korta perioder under sitt verksamma liv, han
hade tid att vistas där. Och även sen han blev förtidspensionerad. Han led av
samma hjärtsjukdom med svimningsanfall, som Gösta. Men på den tiden fanns inte
den hjälpen som Gösta fick. Morbror Gottfrid dog lille julafton 1947. Han hade
då samma år i september fyllt 67 år. Året efter, 1948, köpte vi Charlottenlund
för 30 000 kr.
Husen hade
ännu inte börjat stiga i pris. Fem år senare sålde vi mina föräldrars fastighet,
villa hagen, för samma pris. Far hade dött på hösten i oktober 1953, mor i
februari 1950. (Detta var en parantes, långt fram i tiden.)
Jag återgår
till 20-talet.
Efter en
del smärre reparationer på huset flyttade moster Ceci från Ystad till Dalby och
tog i besittning Charlottenlund.
Redan nu
hade morfar börjat tackla av. Han magrade ganska mycket. Den förut resliga
gestalten sjönk ihop. Aptiten blev dålig mm. Morföräldrarna var nu mycket glada
att moster bodde så nära. Hon har alltid haft särskilt god hand om sjuka
människor. Och nu gällde det hennes avhållne far. Hon besökte dem varje dag. Mot
slutet, när morfar blev sängliggande, flera gånger om dagen. Någon av de allra
sista dagarna morfar levde, sa han till moster Ceci, som han och mormor alltid
kallade Celia: Tror du att pastor Nordholm kan komma och ge mig nattvarden. Jag
känner att jag inte har långt kvar. Moster ringde till pastorsexpeditionen i
Hällestad och talade med pastor Nordholm. ”Visst vill jag komma, men det kan
inte bli förrän bortåt eftermiddagen, för jag har en del förrättningar, som
först måste göras”.
1921 var en
sträng vinter med mycket snö. På den här dagen började det åter snöa, dessutom
blåsa. Det blev full snöstorm. Morfar, som nu var mycket sjuk, sa: Ack sånt vär,
inte kan Nordholm ta si hit i sådan snöstorm.
Man väntade
och väntade. Han, pastorn, hade ju sagt att han skulle komma. Och han kom, men
inte förrän det länge varit mörkt.
Han kom,
påklädd, påbyltad. Han hade åkt med släde, men ibland, var vägen så svår att se
i det täta snöfallet, så flera gånger hade både han och skjutsbonden fått gå, i
stället för att åka.
Vänligt och
värdigt utförde han sin prästgärning. Kanske blev han bjuden på något värmande?
Men for sedan tillbaka till Hällestad i det svåra ovädret. Kanske var det denna
natten, eller nästa, som morfar kallade på mormor och sa: Hör, du Hanna, så högt
möllan går. Vi får nog reva seglen. Hans tankar var tillbaka i gamla tider,
Morfar dog en dag sista veckan innan jul. Han begravdes lille julafton.
Sex år
senare (1927) samma dag, begravdes mormor av en annan, då ganska obekant präst:
Emil Lundblad.
När morfar
dog, gick jag på seminariet i Lund. När mormor gick bort var jag sedan 1924
anställd som lärarinna vis Espets skola i Genarp.
Morfar dog
av cancer i levern. Mormor dog av förkalkat hjärta. Morfar blev 71 år gammal,
mormor skulle fyllt 80 år tre månader senare än dödsfallet, och hade länge talat
om sin 80 års dag. Släkt och vänner skulle bjudas på gammaldags middag: Soppa,
pepparrotskött, spettkaka och tårta. Vin till efterätten (Glass var en senare
tids påfund). Kanske var det också någon sorts blancmangé, som så ofta
serverades innan glassen gjorde sitt segertåg. Mormor fick sin middag på
begravningen, men det var gästerna som fick njuta av den.
När morfar
dött 1921, kände sig mormor mycket ensam. Det beslöts då, att huset vid
trädgården skulle renoveras. En stor vacker veranda byggdes mot söder. Två rum
inreddes på vinden. Någon garderob togs bort, så att ett av rummen blev en bra
bit större m.fl. mindre ändringar.
Så flyttade
mor och far, Thure och Nils, som nu gick i skräddarlära, från lägenheten i villa
”Hagen”, som de ett 10-tal år senare skulle köpa, till det lilla trivsamma huset
bakom Charlottenlund. Mormor fick ett eget rum, ett mindre med 2 fönster, ett
med utsikt mot Möllegården, vars ägare, Karl Osberg, var son till Robert Osberg,
som morfar många år tidigare sålt Möllegården till. Det andra fönstret hade
utsikt ut till den vackra trädgården, som min far planterat framför huset.
Samma år
som morfar dog hade far, som fyllt 50 år 26/2 1921 blivit utnämnd till
bankkamrer vid Dalby Sparbank. Han hade de åren vi bodde på villa ”Hagen” hjälpt
till i sparbanken. Både sparbankskamreren, vår hyresvärd, Petersson, och
kassören, Sven Larsson, var gamla och behövde hjälp.
Far hade en
utomordentligt vacker handstil och var också duktig till att räkna (summera), så
han tyckte att det var et intressant arbete. Ändå ville han veta mera om
bankbokföring än de två gamla herrarna kunde lära ut. Alltså anmälde sig far
till en bankbokföringskurs på ”Hermods” korrespondentinstitut. Det tog en hel
vinter 1919 eller 20 innan han blev färdig med kursen och hade fått ett fint
betyg.
Under denna
tid blev skolläraren och bankkamreren (den senare sysslan hade han fått efter
sin pension) allt skröpligare till hälsan. Han hade på äldre dar drabbats av den
då obotliga sjukdomen, som då kallades sockersjuka – nu diabetes, och var mycket
kraftlös. Så det blev min far, som till slut nästan helt skötte banktjänsten,
utan någon nämnvärd ersättning (kanske något avdrag på hyran?). Men tjänsten var
inte så värst betungande. Man hade öppet onsdagar och lördagar mellan 9 – 2.
När
Pettersson till slut måste avsäga sig kamrerssysslan och det blev nyval till
kamrersbefattningen kunde min far visa upp sitt fina betyg från Hermods och blev
enhälligt vald av styrelsen till kamrer. Detta inträffade i februari 1921. Strax
efteråt d 26/2 fyllde min far 50 år och bjöd då hela bankstyrelsen på fin middag
i hemmet.
Att inte
fars 50 års dag blev en större begivenhet också för släkt o vänner berodde på
att mina föräldrar året innan den 17/9 1920 hade firat sitt silverbröllop med
pomp och ståt och många gäster på Järnvägshotellet i Dalby. Lönen för
kamrerstjänsten var naturligtvis inte så stor. (Jag har alldeles glömt bort
summan). Men far hade ju stor frihet att ägna sig åt sin trädgård. Den hade nu
vuxit till en stor plantskola med alla slags träd och buskar. Och så
naturligtvis stora fält av rosor, som han själv okulerade. En lika vacker, men
inte så stor som på nr 4, prydnadsträdgård runt huset.
Jag var
mycket ofta hemma på besök, alltid lika välkommen. Helger och en del av långa
sommarledigheten tillbringade jag i det trivsamma hemmet, som vi alla tyckte så
mycket om.
Min bror
Nils, som gått i skräddarlära hos byns skickligaste skräddare, Hjalmar Nilsson,
sökte och kom in på yrkesskolan för skräddare i Stockholm, där han också gick
tillskärare kursen. Det var åren 1928-29.
1928 hade
jag genom sångföreningen blivit bekant med
Gösta Nyman (1905-1984), från Bjuv.
Han hade då plats hos landsfiska Hofvander som assistent. Gösta hade då kommit
ganska långt i sin utbildning till landsfiskal. Han hade gått i folkskola i
Hälsingborg, hade innehaft en 6 månaders tjänst på länsstyrelsen i Malmö (12
månader måste man ha haft för att gå upp i examen). Hade tjänstgjort som
assistent på ett par andra ställen. Dessa tjänster var då privata, med
godtyckliga löner. 1931 blev dessa tjänster statliga med fastställda löner. Det
året förlovade vi oss i Ystad, där Gösta över sommaren tjänstgjort som
landsfiskal. Det blev ett helt storartat kalas, som min moster tvunget ville
bjuda på.
Under den
tid, som Gösta vikarierade för landsfiskalen i Ystads distrikt (assistenterna i
landstjänster hade tillåtelse, med eller utan examen, att vikariera för
semestrande landsfiskaler) bodde han hos min moster Ceci, som då hade en stor
flott våning på Stora Östergatan i Ystad.
När morbror
Gottfrid 1928 fick kommendering på tre års tid i medelhavet, hade moster hyrt ut
Charlottenlund till två familjer. En av dem var Skoglunds, och så hade hon själv
flyttat till Ystad, där hon fortfarande hade vänner kvar. Och så fanns det där
många begivenheter, såsom teater, konserter mm som inte fanns i Dalby.
Detta år,
1930, var det Stockholmsutställningen. Anna-Stina Vedén och jag hade kommit
överens om att åka dit. Vi hade en mycket trevlig vecka tillsammans.
Utställningen med alla paviljonger i funkisstil, som man då trodde skulle bli
framtidens melodi, besökte vi flera gånger. Men vi såg oss också grundligt
omkring på alla andra sevärdheter. Var på Operan. På China, där Carl Gerhard och
Ernst Rolf hade en revy tillsammans mm mm. Efter Stockholmsbesöket reste jag
till Kil i Värmland för att hälsa på en mycket god vän och släkting, som år 1928
hade gift sig med 1: sta stationsskrivaren på denna stora station. De hade en
mycket vacker våning på själva stationshuset. Jag stannade där en 10 dagar. Och
vi hade en mycket trevlig tid tillsammans.
Innan jag
reste ut på denna utflykt hade Gösta och jag kommit överens om att förlova oss
den 23 augusti, som var en lördag. Jag kom hem några dagar innan. Var inne i
Malmö och köpte en mycket vacker aftonklänning på B.K. det förnäma modehuset i
stans centrum. Detta, därför att jag fått veta, när jag kom hem, att moster ämna
ställa till med en stor middag för släkt vid förlovningen (Jag har i en annan
bok beskrivit denna tillställning). Och Gösta och jag, som hade tänkt, att det
skulle blivit en mycket enkel sak!! Min bror Nils hade gift sig samma år den 19
april.
Efter
yrkesskolans slut, hade han strax efter återkomsten till Dalby blivit bekant med
spannmålshandlande dottern från Pärup vid Hörby. Hon hette Agnes Carlsson och
ville inte som sin äldre syster stanna kvar i hemmet och hjälpa till med det
stora hemmets skötsel, tills hon gifte sig. Hon hade, med ett visst motstånd
från föräldrarnas sida anmält sig som elev till frisörskursen vid Wulfs salonger
i Malmö. Det var den mest välkända frisörskolan och låg mitt i Malmö centrum.
Efter elevtidens slut hade hon fått plats som hårfrisörska hos Elsa Lindberg
(förre kantor Lindbergs dotter), som var innehavare av Dalby enda frisörsalong.
Nils hade efter kursen i Stockholm tänkt att bli sin egen. Alltså sätta upp en
egen skräddarverkstad någonstans. Men var? I Dalby fanns flera stycken sådana.
Valet föll då på Veberöd. Vid sin 25 årsdag hade han den 11 februari 1930
förlovat sig med Agnes, då 21 år. Även hon ville ha en egen salong. Det unga
paret hade med båda föräldrarnas hjälp och borgen köpt ett hus i Veberöd, och
den 19 april samma år stod bröllopet i Pärup. (Huset i Veberöd hade kostat
12 000 kr). Så billiga var husen då. Båda två hade nu på höstsidan kommit bra
igång med sina olika yrken.
Till
förövningen i Ystad kon nu dessa två, mina föräldrar och bror Thure från Dalby
och Göstas far från Bjuv. Därtill hade moster bjudit också vännerna i Ystad. De
flesta kände jag förut. Och Gösta hade nu också blivit bekant med dem.
Redan dagen
innan hade jag rest till Ystad. Vi skulle ju köpa ringar. Om själva begivenheten
har jag skrivit i boken: Minnen I.
Jag skulle
inte börja skolan förrän den 28/8, så jag stannade en dag längre än övriga
släkten.
När vi om
kvällen satt och hörde radion fick vi höra att några fiskare hade hitta André,
Fränkel och Strindbergs lik och rester av den stolta expeditionen med ”Örnen” på
Vitön näranordpolen. Den färden hade startat 1897, men utom ett par
brevduveposter hade man aldrig mera fått vetskap om vad som hänt förrän nu.
År 1931 d
26/2 fyllde min far 60 år. Åter blev det stor middag på Järnvägshotellet med
släkt och många vänner.
Samma år,
på hösten, blev landsfiskalsassistenternas ställning statlig med ordnade löner.
Man fick då finna sig i att bli placerad på de platser, som länsstyrelsen
bestämt.
Gösta kom
till Höganäs.
Om detta
har jag också skrivit i Minnen I, liksom om vårt bröllop den 19 maj 1934.