(Tillbaka till "Hus och gårdar i Dalby socken")

Dalby Station och bangård.

 Vykort o foto.   Tidningsurklipp.

 

Vykort o foto.


1890-talet.



 

 
1900 c:a.



 

 
1902 c:a.
Foto från trädgården på nuvarande Järnvägsgatan 4.



 

 
1908-12-28.
Vykort stämplat då. Stationsbacken med stationen i fonden, längst ner.



 

 
1909-10-15.
Vykort stämplat då.



 

 
1909-11-18.
Vykort stämplat då.



 

 
1910 c:a.



 

 
1913-08.
Karta över Dalby stationsområde. Uppdelad i tre delar från väster till öster.









 

 
1913-09-12.
Vykort stämplat då.



 

 
1920 c:a.



 

 
1925-10-02.
Vykortet stämplat då. Stationsbacken.



 

Tidningsurklipp.


1892.
1892-06-10. Planering av Dalby Stations närområde.
1892-08-05. Dalby har fått räls!
1892-08-06. Malmö - Tomelilla järnväg närmar sig sin fullbordan.
1892-10-07. En första färd på rälsen förbi Dalby station.
1892-11-05. Beskrivning av de fördelar, som Dalby får av den nya järnvägen.
1892-11-18. Anton Dybeck, Dalby stations första stins, utses.
1892-11-30. Stationshus, godsmagasin mm är klara på Dalby station.
1892-12-03. Styrelsen för banan Malmö-Tomelilla vill att den besiktigas och godkännes under december.
1892-12-16. Den första tidtabellen för Malmö - Dalby.
1892-12-17. Alla tidningsartiklar t.o.m. 1892-12-31.

1893.
1893-01-18. Tågtrafiken Dalby - Malmö verkar fungera utmärkt.
1893-02-06. 300 personer åkte tåg till Malmö från Dalby för att gå på teater.
1893-05-19. Referat från järnvägsaktiebolagets bolagsstämma.
1893-06-02. En resa med tåg tur och retur Malmö - Sjöbo.
1893-08-11. Gästgivare Sundberg borrar efter friskt vatten vid det nya stationshotellet.
1893-09-18. Invigningen av hela banan Malmö-Tomelilla är nära förestående.
1893-09-22. Invigningståget kör hela vägen från Malmö till Cimbrishamn och retur.
1893-09-22. Den första tågtidtabellen mellan Malmö och Tomelilla, 1893-09-22.
1893-10-27. Stinsen på Dalby Station, Anton Dybeck och hans hustru Fredrique, får en dotter.
1893-12-05. Öfverkörd stationskarl.

1895.
1895-11-27. Ny stationsskrivare på Dalby Station.

1896.
1896-03-28. Stinsen Anton Dybeck och hans fru Fredrique har fått en dotter.

1897.
1897-03-02. Olyckshändelse på stationsområdet.
1897-03-04. Ytterligare en olyckshändelse på stationsområdet.


1899.
1899-04-18. Olyckshändelse på Dalby järnvägsstaion.

1902.
1902-06-20. En urspårning på Dalby station.
1902-02-13. En djärf inbrottstjuf på Dalby järnvägsstation.

1908.
1908-10-09. Teckning av aktier till banan Dalby - Bjärsjölagård.
1908-11-16. Malmö stad tecknar aktier för 450 000 till banan Dalby - Bjärsjölagård.


1910.
1910-05-06. Lockout vid bygget av banan Dalby - Bjärsjölagård.
1910-08-13. Banan Dalby - Bjärsjölagård öppnas 1 oktober.
1910-10-24. Besiktningen av banan Dalby - Bjärsjölagård är klar.

1912.
1912-02-26. Stationsinspektor Dybeck vid Dalby station avlider.


 

1892-06-10. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

Planering av Dalby Stations närområde.




 

1892-08-05. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

Dalby har fått räls!



 

1892-08-06. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Malmö - Tomelilla järnväg närmar sig sin fullbordan.




 

1892-10-07. Skånska Aftonbladet. (Överst på sidan).

En första färd på rälsen förbi Dalby station.



 

1892-11-05. Ystads Allehanda. (Överst på sidan).

Beskrivning av de fördelar, som Dalby får av den nya järnvägen.



 

1892-11-18. Arbetet. (Överst på sidan).

Anton Dybeck, Dalby stations första stins, utses.



Stationsinspektor = Stins.

 

1892-11-30. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

Stationshus, godsmagasin mm är klara på Dalby station.



 

1892-12-03. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Styrelsen för banan Malmö-Tomelilla vill att den besiktigas och godkännes under december.



 

1892-12-16. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Den första tidtabellen för Malmö - Dalby.



 

1892-12-17 - 1892-12-29. Olika tidningar. (Överst på sidan).

Artiklar från olika tidningar inför och efter invigningen av Dalby-Malmö 1882-12-21.

1892-12-17. Skånska Dagbladet.




1992-12-17. Ystads Allehanda.






1892-12-17. Arbetet.




1892-12-19. Folkets Tidning.





1892-12-21. Skånska Dagbladet.




1892-12-29. Skånska Dagbladet.



 

1893-01-18. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

Tågtrafiken Dalby - Malmö verkar fungera utmärkt.




 

1893-02-04. Ystads Allehanda. (Överst på sidan).

Journalisten på Ystads Allehanda strör lovord om Dalby järnvägsstation och om Dalbys framtidsutsikter.



 

1893-02-06. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

300 personer åkte tåg till Malmö från Dalby för att gå på teater.



 

1893-05-19. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Referat från järnvägsaktiebolagets bolagsstämma.





 

1893-06-02. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

En resa med tåg tur och retur Malmö - Sjöbo.



















 

1893-08-11. Tidningen Lund. (Överst på sidan).

Gästgivare Sundberg borrar efter friskt vatten vid det nya stationshotellet.



 

1893-09-18. Folkets Tidning. (Överst på sidan).

Invigningen av hela banan Malmö-Tomelilla är nära förestående.



 

1893-09-22x. Folkets Tidning. (Överst på sidan).

Invigningståget kör hela vägen från Malmö till Cimbrishamn och retur.




1893-09-22y. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Den första tågtidtabellen mellan Malmö och Tomelilla, 1893-09-22.



 

1893-10-27. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Stinsen på Dalby Station, Anton Dybeck och hans hustru Fredrique, får en dotter.



 

1893-12-05. Skånska Dagbladet. (Överst på sidan).

Öfverkörd stationskarl.



 

1895-11-27. Skånska Dagbladet. (Överst på sidan).

Ny stationsskrivare på Dalby Station.



 

1896-03-28. Sydsvenska Dagbladet. (Överst på sidan).

Stinsen Anton Dybeck och hans fru Fredrique har fått en dotter.



 

1897-03-02. Arbetet. (Överst på sidan).

Olyckshändelse på stationsområdet.



 

1897-03-04. Arbetet. (Överst på sidan).

Ytterligare en olyckshändelse på stationsområdet.



 

1899-04-18. Arbetet. (Överst på sidan).

Olyckshändelse på Dalby järnvägsstaion.



 

1902-06-20. Korrespondenten. (Överst på sidan).

En urspårning på Dalby station.



 

1903-02-13. Folkets Tidning. (Överst på sidan).

En djärf inbrottstjuf på Dalby järnvägsstation.







Korrespondenten




Skåningen Eslöf Tidning.







 

1908-10-09. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Teckning av aktier till banan Dalby - Bjärsjölagård.



 

1908-11-16. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Malmö stad tecknar aktier för 450 000 till banan Dalby - Bjärsjölagård.



 

1910-05-06. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Lockout vid bygget av banan Dalby - Bjärsjölagård.



 

1910-08-13. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Banan Dalby - Bjärsjölagård öppnas 1 oktober.



 

1910-10-24. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Besiktningen av banan Dalby - Bjärsjölagård är klar.



 

1912-02-26. Trelleborgstidningen. (Överst på sidan).

Stationsinspektor Dybeck vid Dalby station avlider.



 

 

Källor:
Svenska Tidningsartiklar.
Vykort: P-O Bengtsson.